Grafika do artykułu "Innowacje szybciej niż u konkurencji"
10 Gru 2019

Wprowadzaj innowacje szybciej niż konkurencja

Z pewnością słyszałeś o Design Thinking, metodologii pozwalającej generować innowacyjne rozwiązania, produkty itd. To bardzo ciekawa i skuteczna metoda, ale ma swoje ograniczenia. Najbliższa naszemu procesowi jest wersja Design Thinking autorstwa IBM. Oba procesy skupiają się przede wszystkim na użytkowniku końcowym. Oba procesy są iteratywne i minimalizują ryzyko. Różnica leży w dwóch aspektach. Pierwsza polega na tym, że nasz proces nie tylko minimalizuje ryzyko ale również koszty i czas wdrożenia. Druga, to że nasz proces skupia się na generowaniu nawyków poprzez automatyzację zachowań.

 

Jak zbudowany jest proces?

 

Początkowo cały proces opierał się wyłącznie o dziedzinę Projektowania Zachowań (Behavior Design). Z czasem zauważyliśmy jednak, że nie da się przekuć tego procesu bezpośrednio na projektowanie aplikacji, gdyż nie został stworzony w tym celu. Poszukiwaliśmy więc dodatkowych metod i modeli, które pozwoliłyby rozwiązać trapiące nas problemy. Na czas pisania tego wpisu, proces jest w swojej trzeciej iteracji i składa się z następujących składników:

 

Behavior Design

 

Dziedziny wiedzy składającej się z metod i modeli pozwalających dokonać doboru, inżynierii i testowania zachowań. Jej zastosowanie pozwala generować nawyki poprzez automatyzację zachowań. Korzystają z niej wszystkie media społecznościowe i nie tylko. Jej twórcą jest BJ Fogg, dyrektor Stanford Behavior Design Lab.

 

Prototype Thinking

 

Jest to metodologia stworzona przez Tom’a Chi, współzałożyciela działu zaawansowanej innowacji Google. Metoda ta polega na maksymalizowaniu tempa uczenia poprzez minimalizowanie pętli poznawczej, tj. okresu jaki jest potrzebny od rozpoczęcia prac do wyciągnięcia wartościowych informacji bezpośrednio od użytkownika końcowego. Tom to bez wątpienia geniusz. Jego wsparcie w budowie procesu było nieocenione.

 

Zasada MAYA

 

Jeżeli jeszcze nie słyszałeś o schema i schemata, to warto abyś się zapoznał. To sposób w jaki ludzie budują szablony poznawcze. Określają pewne granice interpretacji świata. Skąd wiemy, że stół to jest stół, a drzwi to drzwi? Albo dlaczego wyjście na balkon określamy jako szklane drzwi a nie duże okno? Stosowanie zasady Raymonda Loewy, Most Advanced Yet Acceptable, pozwala nam wytyczyć granice tego, jak daleko możemy posunąć się z innowacją, aby to, co zaprojektujemy, było maksymalnie innowacyjne, ale wciąż rozpoznawalne i intuicyjnie rozumiane. Najsłynniejsze zastosowanie tej zasady to produkty Apple, które na przestrzeni czasu przyzwyczaiły użytkowników do nowego interface’u. Od pierwszego Apple IPod po najnowszego IPhone’a, Jobs przyzwyczaił konsumentów do nowej metody interakcji z telefonem. Owszem, LG Prada był pierwszym smartfonem z pełnym ekranem, ale to Apple wprowadziło wielodotykowy wyświetlacz z możliwością gestów. Innowacja, która szybko stała się światowym standardem.

 

Tak działa proces w rzeczywistości

 

Proces składa się z dwóch sprintów: wprowadzającego i iteratywnego.

Sprint wprowadzający buduje podstawę, która pozwala nam działać dalej. Dzięki niemu pierwszy prototyp powstaje już po 5 dniach pracy.

 

Drugi sprint, iteratywny, pozwala nam przejść do pracy bezpośredniej z grupą docelową. W trakcie standardowego tygodnia testujemy pierwotny prototyp wprowadzając poprawki zgodnie z wytyczonym procesem i przygotowując do testów nowy prototyp ze zmodyfikowanymi zachowaniami na kolejny sprint. Obecnie 25 sprintów daje nam statystycznie 72,3% szans na zaprojektowanie skutecznego zachowania (takiego, które realizuje się w minimum 4 na 10 przypadków). Jeżeli dane nam będzie popracować nad procesem i zainwestować znaczne środki w jego dopieszczenie, według naszych założeń powinniśmy być w stanie przyspieszyć ten proces 5x przy tych samych zasobach ludzkich osiągając 92,3% prawdopodobieństwa sukcesu w 10 sprintów. To jednak wymaga inwestycji nawet do 1 000 000 zł i 6-12 miesięcy pracy. Poszukiwania inwestora trwają.

 

Interesuje Cię nasz proces? Chciałbyś zbudować niesamowitą aplikację? Napisz do nas a być może będzie to początek niesamowitej przygody!

 


Krzysztof Czubak

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *