Szablon modelu biznesowego – szybki przewodnik
27 Mar 2018

Szablon modelu biznesowego – szybki przewodnik

Szablon Modelu Biznesowego

Kiedy podjąłem decyzję o rozpoczęciu własnego biznesu, nie do końca byłem pewny gdzie zacząć. Miałem mnóstwo energii i tonę pomysłów zapisanych na porozwalanych papierach. Wszystkie plany trzeba było zebrać w całość, aby wykrzesać z nich jakieś życie.

Na szczęście, za czasów Wspieram.to uczyłem się bardzo wiele na temat przedsiębiorczości typu start up. Jeden kurs szczególnie zapadł mi w pamięć. Był to “Technology Entrepreneurship” uniwersytetu Stanford. W trakcie kursu, profesor przedstawił mi coś co nazywało się szablonem modelu biznesowego. Szablon wywołał na mnie efekt WOW! natychmiast. To było to czego potrzebowałem w miejsce skostniałego planu biznesowego. Szablon modelu biznesowego dawał mi pogląd na wszystkie kluczowe aspekty biznesu za jednym spojrzeniem!

 

Zanim opowiem Ci więcej, pozwól mi wyjaśnić różnicę pomiędzy Biznesplanem a Szablonem Modelu Biznesowego

 

Biznes Plan:

Szczegółowy opis zawierający tonę informacji dotyczących biznesu, często wyssanych z palca. Mówiąc “tonę” nie ma tu żadnej przenośni, biznesplan może zawierać około 30-50 stron twardych sprawdzonych informacji z rynku, prognoz sprzedaży, zainteresowania marką, odbiorem produktów itd. Świetnie się sprawdza dla dużych i funkcjonujących przedsięwzięć, ale dla początkującego przedsiębiorcy jest po prostu koszmarem z ulicy wiązów.

 

Szablon Modelu Biznesowego :

Prosty szablon składający się z 9 kluczowych aspektów biznesu. Nie tylko daje Ci całościowy pogląd na przedsięwzięcie, ale umożliwia szybką zmianę jeżeli pojawi się taka konieczność. Tak zwany “shift” dotyczy niewielkiej zmiany, jak np. zmiany kanału dotarcia. “Pivot” z kolei to już fundamentalna zmiana, która wyznacza nowy kierunek dla przedsięwzięcia. Np. w miejsce sprzedaży kursów e-learningowych stwierdzasz, że chcesz sprzedawać platformy do realizacji takich kursów. To jest “Pivot”.

 

Jak zacząłem?

Przyznam, że na początku nie wiedziałem, że moja firma będzie skupiać się na skalowaniu przedsięwzięć moich klientów z wykorzystaniem marketingu progresywnego. Zaczynaliśmy od tworzenia stron www, przez większe platformy, marki i promocję. Ostatecznie cieszę się, że tak wyszło, gdyż przetarłem się osobiście przez absolutnie wszystkie aspekty rozwoju biznesu z wykorzystaniem internetu. Gdyby nie wykorzystanie modelu biznesowego, miałbym spore problemy z dostosowaniem mojej oferty do rynku.

Mój pierwszy model biznesowy tworzyłem po przeczytaniu książki “Tworzenie Modeli Biznesowych: Podręcznik Wizjonera” Alexandra Osterwalder’a, który jest twórcą szablonu. Ciebie jednak zachęcam abyś na start obejrzał/obejrzała klip wprowadzający:

 

 

Po przeczytaniu książki, wydrukowałem szablon w formacie A1 i powiesiłem na tablicy, po czym rozpocząłem prace merytoryczne.  

Ty również możesz ściągnąć szablon w postaci gotowego PDF i wydrukować, bądź przerysować model, użyć wersji elektronicznej – dopasuj wersję do swoich upodobań 🙂

 

szablon modelu biznesowego

 

Uzupełnianie szablonu modelu biznesowego to świetna zabawa. Gwarantuje, że po uzupełnieniu na pewno rozjaśni Ci spojrzenie na wiele spraw.

Na samym początku proponowałbym uzupełnienie Propozycji Wartości. Jeśli zaczynasz od przysłowiowego zera, tak jak ja zaczynałem, nie przejmuj się szczegółami – całość nie powinna zająć więcej niż 30 min. Spójrz na szablon i uzupełniaj ze mną po kolei….

 

  1. Propozycja Wartości:

Propozycja wartości to bestia sama w sobie. Powinna być ujęta krótko w jednym, dwóch zdaniach i informować jaką wartość oferujesz swoim klientom. Sprawdź dla przykłady propozycje wartości innych firm, bądź przeczytaj mój wpis o tworzeniu propozycji wartości tutaj. Na ten czas wpisz coś co przychodzi Ci do głowy. Ważne aby gdzieś zacząć i mieć co poprawiać. Propozycja wartości Pragmatic.Studio jest dość złożona i brzmi następująco:

“Wspierać przedsiębiorców w skalowaniu biznesu poprzez partnerską współpracę z wykorzystaniem ekspertyzy w dziedzinie marketingu dostarczając ich wartościowy produkt/usługę na obecne rynki oraz kreując nowe”. Ambitnie 🙂

 

  1. Segmenty klientów:

Kim jest grupa, która potrzebuje Twojego produktu/usługi? Podziel swoich klientów na segmenty, Ci o podobnej charakterystyce powinni znajdować się w tej samej grupie. Warto określić charakterystykę segmentu ogólnie a później wejść w drobniejsze szczegóły. Dla przykładu ogólna grupa docelowa Pragmatic.Studio:

Progresywni, otwarci, ambitni przedsiębiorcy rozumiejący potrzebę długoterminowych inwestycji z określonym zwrotem.

Bardziej szczegółowe było by podzielenie ich na konkretne sektory jak np. prawnicy, dentyści itd.

 

  1. Kanały:

Za pomocą jakich kanałów dotarcia komunikujesz się z grupami docelowymi? Media społecznościowe, adwords, blogi, bilbordy czy może dzięki znajomym? Wypisz wszystkie kanały dotarcia. Pamiętaj, że życie toczy się też poza internetem 🙂

 

  1. Relacje z klientami:

Tutaj powinieneś określić w jakiego rodzaju relacje chcesz wejść ze swoimi klientami. Jak będziesz się komunikował i budował relację z nimi?

W przypadku Pragmatic.Studio są to relacje partnerskie, biznesowe, personalne. Czyli robimy biznes kiedy trzeba, jesteśmy odpowiedzialni za swoją pracę, można na nas polegać w kryzysie i z pewnością nie zawiedziemy, ale na drinka też czasem możemy się spotkać 🙂  

 

  1. Kluczowe działania:

Co jest konieczne do zrobienia abyś dostarczył swoje rozwiązanie? Ta część wymaga strategicznego podejścia do realizacji i skupienia się na rzeczach od najważniejszych do najmniej ważnych.

 

  1. Kluczowe zasoby:

Czego koniecznie potrzebujesz, abyś dostarczył swoje rozwiązanie? Zasoby mogą być materialne i niematerialne. Mogą to być maszyny, strony www czy inna własność intelektualna bez której nie będziesz mógł działać. Jeśli zasób nie jest konieczny, pomyśl czy na pewno go potrzebujesz.

 

  1. Kluczowi partnerzy:

Z kim powinieneś współpracować, aby dostarczyć bądź rozpowszechnić swoje rozwiązanie? Mogą to być podwykonawcy, partnerzy barterowi, inwestorzy itd. Jeżeli wpiszesz Pragmatic.Studio, będę zaszczycony 🙂  

 

  1. Struktura kosztów:

Ile w całości będą kosztować konkretne działania, zasoby i partnerzy, których potrzebujesz do dostarczenia swojego rozwiązania? W  myśl metodologii lean, proponuję spojrzeć jeszcze raz na poprzednie boksy i usunąć z nich wszystko co nie jest NIEZBĘDNE do dostarczenia Twoim klientom swojego rozwiązania.

 

  1. Strumienie przychodów:

Celem każdego biznesu jest zarobić pieniądze – jak Ty je zarobisz? Pamiętaj, że musisz wygenerować wystarczająco zysków, aby pokryć swoje koszta, mieć na dalszy rozwój biznesu i swoje własne wynagrodzenie. Spróbuj pomyśleć o głównych strumieniach i strumieniach dodatkowych. Np. doradztwo jest dla mnie dodatkowym strumieniem przychodu, podczas gdy obsługa marketingowa jest głównym.

 

Dla zobrazowania zobaczmy jak wyglądałby szablon modelu biznesowego na przykładzie Facebooka: 

szablon modelu biznesowego dla aplikacji facebook

 

I to wszystko! Skończyliśmy wypełniać szablon modelu biznesowego. Możesz nalać sobie lampkę wina czy whiskey, usiąść wygodnie w fotelu i się zrelaksować. Wręcz jest to mocno wskazane. W trakcie odpoczynku, zmienia się nasz tryb myślenia przez co zmienia się też typ kreatywności. Zachęcam do poczytania o dwóch systemach decyzyjnych, szybkim i wolnym oraz o czterech typach kreatywności.

 

Za jakiś czas wróć do szablonu, przejdź go ponownie, skrytykuj, popraw i odpocznij znowu. Kiedy będziesz zadowolony z rezultatów, zabieraj się do dzieła!

 

Wraz z ekipa Pragmatic.Studio życzymy Ci sukcesów! 🙂

Zapraszam do zapoznania się z artykułem o stworzeniu PROPOZYCJI WARTOŚCI

 


Krzysztof Czubak

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *